Bevægeapparatet eller Siddeapparatet? af Ole Wessung

Kære læsere 🙂

Jeg vil i den næste tid løbende dele nogle yderst relevante artikler her på bloggen, skrevet af min far og kiropraktor Ole Wessung. Måske der er nogen, der tænker, at det er lidt patetisk at jeg deler min fars artikler, men hånden på hjertet, så er hans artikler virkelig relevante, især i den tid vi lever i og jeg syntes bestemt ikke, I skal snydes for denne viden 🙂 Jeg håber i vil tage godt imod ideen og artiklen! 🙂

Skærmbillede 2015-04-23 kl. 09.38.41

Bevægeapparatet eller Siddeapparatet?
Af Ole Wessung fra fra 360Sundhed, www.360sundhed.dk

Der var engang, hvor vi bevægede os rigtigt meget, hvilket vi jo også er designet til, men det er desværre efterhånden meget længe siden. Det bliver desværre ikke til så meget bevægelse mere.

Lad os, som eksempel, tage en helt almindelig, person, med et helt almindeligt stillesiddende arbejde og et helt almindeligt liv. Lad os følge ham på en helt almindelig dag… og så se, hvor meget han bevæger sig.

  • Vågner 06.45
  • Morgenmad (siddende) 30 min.
  • Transport til arbejde (siddende i bil, tog eller bus) 45 min.
  • Stillesiddende arbejde 09.00-17-00
  • Transport hjem (siddende) 45 min.
  • Aftensmad (siddende) 45 min.
  • Aftenkaffe og TV (siddende) 3 timer
  • Sengetid 23.00

Prøv at lave samme øvelse med dig selv. Du vil nok, som de fleste andre, konstaterer, at du sidder alt, alt for meget, formentlig omkring 80-90% af din vågne tid, Det er IKKE sundt.

Skærmbillede 2015-04-23 kl. 09.39.54

Forskellen på at sidde og stå er så markant, at det burde være lovpligtigt at stå på arbejdet – mindst halvdelen af dagen!

Når du sætter dig…

  1. Halveres hastigheden i din hjerne (du bliver dobbelt så dum)
  2. Øger presset på ryggens bruskskiver markant
  3. 20% mindre luft pr. vejrtrækning
  4. 20% større belastning på hjertet
  5. Markant større risiko for diabetes, da musklerne ikke brænder sukker af
  6. Forbrænder 35.000 kalorier mindre pr. år (tager 5 kg på)
  7. Større risiko for blodpropper pga. dårligt blodomløb
  8. Større risiko for lårbensbrud, da knoglerne bliver svagere, når de ikke belastes

Skærmbillede 2015-04-23 kl. 09.36.07

Hvad venter du på? Rejs dig dog op!

Du bliver klogere, gladere, får mindre ondt i nakke og ryg, sjældnere hovedpine, får et sundere hjerte, mere ilt i kroppen, markant mindre risiko for at udvikle diabetes, taber 5 kg, opnår et bedre blodomløb samt langt stærkere knogler.

Skærmbillede 2015-04-23 kl. 09.34.19

Jeg står allerede op nu 🙂 Er der andre der er med mig?

Tak fordi i læser med!

A

En tanke omkring “Bevægeapparatet eller Siddeapparatet? af Ole Wessung

  1. Pingback: Vaskebræt mens du venter på toget – Af Ole Wessung | The A-WAY!

Skriv en kommentar