Gå dig sund – mentalt og fysisk!

wmdcuq0cj4c-kristian-olsen.jpg

Det er ikke alle, der er til benhård intervaltræning, brølende styrketræning eller anden udfordrende træning! I dette indlæg kommer jeg med noget, som de af jer, der ikke er til denne træningsform, vil blive glade for! Du kommer nemlig utrolig langt med at gå – både fysisk og psykisk.

Hvis vi starter med det helt fysiske, så stimulerer gåture dit kredsløb og dine muskler, hvilket gavner dit hjerte, da kolesteroltallet og blodtrykket vil falde. Derudover beskytter gang dine led og mindsker samtidig risikoen for knogleskørhed i ben og hofte senere i livet ved jævnlig gang.

IMG_8438.JPG

Kigger vi på det, der påvirker vores vægt, så vil den primære forbrænding på en gåtur være fedt i stedet for kulhydrater pga. det lave tempo. En ekstra bonus gangen har er, at det ligger en dæmper på din sukkertrang. En win-win situation! 🙂
Gang giver desuden markeringer til dine lægge, lår og baglår og løfter samtidig ballemusklerne op til hvor, vi gerne vil have dem! Hvis du samtidig fokuserer på din holdning, træner og toner du også dine mavemuskler.

Ser vi på det psykiske element, så forebygger daglige gåture stress. En gåtur udløser de glade endorfiner, som gør dig glad og positiv. Ikke nok med, at du kan modvirke stress og blive gladere, så mener forskere, at man ligefrem også bliver klogere! Når man sidder ned, fungerer hjernen meget langsommere, men så snart man rejser sig op og bevæger sig, frigøres neurotransmittere i hjernen, som gør os friske og skarpe!

Skal I også ud og gå en dejlig lørdagstur som jeg?

The A - WAY!

A

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s