Variationer af den lækre morgengrød!

er-havregryn-fuldkorn.jpg

Til ære for min fars forlovede – Trine, vil jeg skrive et indlæg med ideer til, hvordan du kan spice din morgengrød op og gøre den endnu lækrere! Der er mange, som i vintermånederne gerne vil starte morgenen stærkt og varmt ud og her er grøden et oplagt valgt. 🙂

Som base i min grød har jeg 1 dl. havregryn, 2,5 dl vand og 1 æg. Først bringer jeg havregrynene og vandet i kog og lige inden grøden er færdig, slår jeg ægget ud og rører hurtigt rundt. Hvis jeg har havreklid i mine køkkenskabe, kan jeg godt finde på at blande lidt i den ene dl. havregryn og derudover fylde lidt nødder og kerner i grøden, da det giver en god mæthed og indeholder en masse fibre. Fordelene ved havreklid er mange og disse vil jeg lave et separat indlæg omkring inden længe! 🙂

_DSC1274.jpg

Mine favorit versioner af den traditionelle grød!

Den med æble, kanel og mandler:
I denne grød tilsætter jeg under opkog kanel og et halvt æble skåret i fine tern. Når grøden er færdigkogt, så topper jeg grøden med et kvart æble, 10 hakkede mandler og drysser lidt kanel på toppen.

Skærmbillede 2015-02-03 kl. 22.19.11.jpg

Den med hindbær og vanilje:
I denne grød koger jeg hindbærerne op sammen med grøden. Lige inden grøden er færdig tilsætter jeg vaniljekornene. Denne grød får en flot lyserød farve fra hindbærerne. Om man vil, kan man toppe grøden med friske bær.

Den med banan, rosiner og hasselnødder:
Ved denne grød tilsætter du rosiner ved opkog. Bananen moses og blandes i grøden efter, den er taget af varmen. Grøden toppes af med 10 hakkede hasselnødder.

blueberries-531209_1920.jpg

Der er selvfølgelig et utal af kombinationer i forhold til at lave grød, men disse er mine favoritter. Følgende fødevarer er også rigtig gode når du skal lave grød; pære, kaki-frugt, dadler, valnødder, diverse korn, granola og meget mere. Det er kun fantasien, som sætter grænserne.

The A - WAY!

Tak fordi I læser med!

A

 

Skriv et svar

