Hvad er sundhed for mig?

fghj.jpg

Der er utrolig mange holdninger til, hvad sundhed er for en størrelse! I det her indlæg, som er lidt længere end normalt, vil jeg ikke fortælle dig, hvad sundhed er, men i stedet fortælle, hvordan jeg er nået frem til, hvordan jeg syntes sundhed bør være for mit vedkommende. Igennem mit liv har sundhed nemlig betydet rigtig mange forskellige ting!

Da jeg var yngre, spillede jeg tennis på eliteplan. Jeg trænede 18 timer om ugen, spiste som det passede mig og havde det sjovt. De ting jeg gjorde var drevet af lyst! Dengang tænkte jeg ikke over, at det var sundt at dyrke så meget motion, jeg syntes det var sjovt. 🙂

35745_136850459666650_973400_n.jpg

Da jeg blev ældre, fik jeg en skade i håndleddet, som resulterede i, at jeg blev nødt til at stoppe med at spille tennis. Oveni det fik jeg kyssesyge og måtte ikke dyrke motion i tre måneder. Konsekvensen af mindre motion og stadig samme kost, som da jeg var eliteidrætsudøver, var 10 kilo mere på bagen. En dag fik jeg nok af mig selv og besluttede mig for at nu skulle jeg blive ”sund” igen og komme ned på min kampvægt. Jeg var overbevist om, at når jeg lå på denne vægt, ville hele puslespillet gå op, men der tog jeg fejl!

Skærmbillede 2016-07-08 kl. 09.21.53.png

I flere år hoppede jeg fra den ene slankekur til den anden – jeg var ALTID på slankekur. På det tidspunkt i mit liv var sundhed nemlig lig med at være tynd. Jeg forsøgte at springe måltider over, spise lidt, vænne mig til at være sulten osv. Hvis jeg følte, at jeg havde spist for meget eller hvis jeg spiste noget, der var usundt, fik jeg utrolig dårlig samvittighed. Træningen var på dette tidspunkt heller ikke drevet af lyst. Jeg trænede for at tabe mig. Hvis jeg havde spist forkert i mine øjne, brugte jeg også træningen til at få det godt med mig selv igen. Vægten brugte jeg dagligt til at se, om vægten var gået op eller ned og netop denne vægt ville have en indflydelse på resten af min dag. Efter omkring 2 år ramte jeg min kampvægt! Her skulle man tro jeg var glad, men nej! På dette tidspunkt ramlede det hele! Jeg var ked af mit studie, ked af mig selv og ked af hvordan jeg havde nået mit mål, for det var desværre ikke kun hårdt arbejde, der havde hjulpet dette vægttab på vej.

choose-to-be-happy.jpg

Jeg valgte, at jeg ville komme tilbage på rette spor. Jeg droppede ud af studiet og startede på noget jeg brændte for og jeg startede til psykolog for at få styr på mit forhold til min mad og min træning. Det tog et år, at komme tilbage på sporet. Det tager lang tid at bryde sine mønstre, lige gyldig hvilke mål man har. Når jeg ser tilbage på denne periode, ser jeg et helt forvrænget billede af, hvad sundhed er. Jeg var tynd ja, men jeg var ikke glad og jeg var ikke glad for mig selv!

IMG_2396.jpg

I dag er jeg nået til et sted, hvor jeg føler, at jeg har et afbalanceret forhold til min kost og min træning. Jeg tænker over, hvad jeg spiser, men jeg spiser, mere eller mindre hvad jeg har lyst til. Jeg træner en masse, men jeg træner fordi jeg har lyst og ikke på grund af skyldfølelse. Jeg læser på et studie, jeg brænder for. Jeg har min blog, jeg elsker og jeg har mødt en helt fantastisk person, som måske uden at vide det, har gjort utrolig meget for min udvikling! Jeg ved ikke, hvad jeg vejer, da jeg ikke vejer mig mere, men jeg vil tro, at jeg er tilbage på vægten, som jeg på et tidspunkt var rigtig utilfreds med. I dag har jeg det godt med mig selv, jeg føler mig selvsikker og har mod på livet! Selvfølgelig er der dage, hvor det hele ikke spiller, men jeg føler, at jeg har fundet frem til en balance, fundet frem til hvordan sundhed bør være for mig og det er helt fantastisk.

IMG_2235.jpg

Mine handlinger er i dag drevet af lyst, på samme måde, som da jeg var et barn. Jeg vil mene, at sundhed skal være noget der gør en glad og noget man har lyst til, det skal ikke være en sort sky, som hænger over dit hoved!

Tak fordi I har lyst til at læse med!

The A - WAY!

A

En tanke omkring “Hvad er sundhed for mig?

Skriv et svar

