The importance of VITAMINS!

cmp-01-f

Jeg syntes personligt, at de bedste vitaminer du kan indtage, er dem du kan finde i ægte fødevarer! Jeg anbefaler, at inden du begynder at tage kosttilskud, at prøve at indtage flere vitaminrige fødevarer. Det kan dog være en udfordring at finde frem til hvilke fødevarer, som indeholder de forskellige vitaminer, hvilket jeg her vil hjælpe jer med! Nedenfor er en liste over fødevarer med et højt indhold af forskellige vitaminer.

I personally think that the best vitamins you can get are the ones you can find in real food! I recommend that you before taking supplements try to consume more vitamin-rich foods. However, it can be challenging to find out which foods contain what vitamins and so on which I now will help you with. Below is a list of foods with a high content of various vitamins.

fruit_vitamins-2

A-Vitamin: A-vitaminer er med til at vedligeholde sunde og stærke øjne, fremme knoglevækst, holde din hud frisk, holde immunsystemet stærkt og er samtidig en stærk antioxidant. Mangel på A-vitamin er sjældent i Danmark. Du finder bla. A-vitamin i gulerødder, squash, kål, spinat, græskar og røde peberfrugter.

Vitamin A: Vitamin A helps to maintain healthy and strong eyes, promote bone growth, keep your skin fresh, keep the immune system strong and is as well a powerful antioxidant. Lack of vitamin A is rare in Denmark. You will find vitamin A in carrots, squash, cabbage, spinach, pumpkin and red peppers. 

B6-Vitamin: Dette B-vitamin spiller en vigtig rolle for omdannelsen af aminosyre til energi, enzymers funktion og opbygning af DNA. Dette B-vitamin er herudover også vigtigt for immunsystemet og nervesystemet evne til at sende beskeder til kroppens nerver. Mangel på dette er B-vitamin er sjældent i Danmark. Du finder bla. B6-vitaminet i kartofler, fjerkræ, nødder, fisk, kød, æg, grøntsager og fuldkornsprodukter.

Vitamin B6: Vitamin B6 plays an important role in the conversion of amino acid to energy and structure of DNA. This B-vitamin is also important in addition to the immune system and the nervous system’s ability to send messages to the body’s nerves. You will find vitamin B6 in potatoes, poultry, nuts, fish, meat, eggs, vegetables and whole grain products.

vitamins

B12-Vitamin: Dette B-vitamin er med til at danne blodlegemer, hvorfor dette vitamin er godt for at forebygge blodmangel. Desuden virker B12-vitaminet vedligeholdende på nerver og dannelsen på nye. Vitaminet findes kun i animalske fødevarer, hvorfor du som vegetar kan være i underskud af dette. B12-vitaminet genbruges, hvorfor det til trods er de færreste som er i mangel. Du finder B12-vitamet i lever, fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter.

Vitamin B12: This vitamin helps to form blood cells so this vitamin is good preventing anemia. In addition B12 helps the formation of new nerves and sustaining the old ones. The vitamin is only found in animal foods why you as a vegetarian might be lacking this vitamin. B12 keeps recycling in your body why very few are lacking this vitamin. You can find this vitamin in liver, fish, shellfish, eggs and dairy products. 

Skærmbillede 2015-09-06 kl. 18.14.10

C-Vitamin: C-vitaminet er vigtigt for vores immunsystem, optagelsen af jern, dannelsen af bindevæv, fremmer heling, nedsætter kolesterolindhold i blodet og styrker cellerne. Du finder bla. C-vitamin i  citrusfrugter, broccoli, peberfrugt, grønkål, rosenkål og kiwi.

Vitamin C: Vitamin C is important for out immune system, the absorption of iron, the formation of connective tissue, promotes healing, reduces blood cholesterol and strengthens cells. You will find this vitamin in citrus fruits, broccoli, bell peppers, kale, brussels sprouts, and kiwi.

D-Vitamin: D-vitamin er vigtigt for kroppens evne til at optage calcium og fosfor, kroppens evne til at opbygge knogler og tænder og er vigtige for kroppens muskler. Mange danskere er i mangel af D-vitamin, hvorfor det er vigtigt at spise nedenstående fødevarer og at komme ud i solen. Det kan være svært at dække D-vitamin behovet kun ved indtagelse af fødevarer, hvorfor et kosttilskud kan anbefales over vinteren, hvor solen ikke er så meget fremme. Du finder D-vitamin i fed fisk, såsom laks, sild og makrel, mælk og mælkeprodukter.

Vitamin D: Vitamin D is essential for the body’s ability to absorb calcium and phosphorus, the body’s ability to build bones and teeth and are important for the body’s muscles. Many Danes are missing some Vitamin D so it is important to eat the following food and getting enough sunlight. It can be difficult to get enough vitamin D through foods why it might be recommended during winter to take vitamin-D supplements. You can find this vitamin in fat fish, milk and milk products. 

fruit-and-vegetable-juices1

E-Vitamin: E-vitamin er et stærkt antioxidant og er essentielt for et stærkt immunsystem, sund hud og øjne og er muligvis godt for at bevare et ungt udseende, da cellernes forældelsesproces mindskes pga. iltning. Du finder E-vitaminet i mandler, kål, hasselnødder, æggeblommer, vegetabilske olier og spinat.

Vitamin E: Vitamin E is a powerful antioxidant and is essential for a strong immune system, a healthy skin and healthy eyes and may be great to maintain a youthful appearance. You find vitamin E in almonds, cabbage, hazelnuts, egg yolks, vegetable oils and spinach.

Fruit-mix

I hope it helped you to gain a better understanding of the vitamins!

A

Reklamer

2 tanker omkring “The importance of VITAMINS!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s