R.U.N.N.I.N.G? How to eat!

Copenhagen Half Marathon bliver snart løbet i de Københavnske gader, den 13 september for at være præcis. I forbindelse med dette vil jeg i den kommende tid skrive lidt om god løbeteknik, hvordan man optimalt spiser i forbindelse med løb, tips til lækkert løbegear, løberuter og meget andet sjov!

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.11.53

I forbindelse med lange løb er det især vigtigt at få den rette kost og næring for at kunne præstere sit bedste. Men også i forhold til kortere ture og træning  er det vigtigt! Det er vigtigt for at undgå, at kroppen kollapser undervejs. Husk God og sund mad = energi!

I dette indlæg vil jeg komme ind på, hvordan det er godt at spise i forhold til kortere løbeture.

English version below photo:

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.13.12

The Copenhagen Half Marathon will soon be run in the streets of Copenhagen, the 13th of September to be exact. In relation to this I will in the coming period blog about great running technique, how to eat the best way in relation to running, tips to buy nice running gear, trails in Denmark and lots of more fun stuff!

In connection with a long run, it is especially important to get the right foods and nutrition to be able to perform the best. Also in connection to shorter runs and training nutrition is important! It is important to avoid any midrun collapses. Remember good and healthy food equals energy!

In this post, I will talk about how to eat the best way in relation to shorter runs.

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.18.54

How to eat in connection to a SHORT run:

At spise korrekt selv i forbindelse med kortere løbeturer er vigtigt, især hvis du er interesseret i at løbe hurtigere, løbe i bakker, løbe i varme eller noget fjerde. At få den rette sammensætning af kulhydrater, fedt og protein er selvfølgelig vigtigt, men i forbindelse med en kort løbetur er det vigtigere, at se på HVORNÅR du indtager maden. Det bedste ville være at spise 2-3 timer inden løbeturen, da du her når at optage energien, maden vil ikke ligge tungt i maven og du kan bruge energien optimalt på din korte tur. På korte ture kan man med fordel drikke en kop kaffe kort forinden.

Når man løber en kort tur, er det ikke ligeså vigtigt at genopfylde depoterne efter, da en kort løbetur ikke tærer på kroppen på samme måde som en lang. Hvis man alligevel ønsker at spise noget herefter og gerne samtidig vil have gavn af dette, vil det være en god ide at indtage simple kulhydrater, da de hurtigt optages. Dette kunne for eksempel være en halv banan eller et kvart glas rosiner. Dette måltid skal indtages mellem 30 og 60 minutter efter endt løbetur.

English version below photo:

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.23.41

Eating right in connection with running is essential, even with a short run. It is especially important if you wish to run faster, run in hills, run in hotter weather or something challenging.  Of course, the right composition of carbohydrates, fat, and protein is important in short runs as well, but it is more important to look at WHEN you eat. The best you can do is to eat 2-3 hours before your run. Then you can absorb the energy from the foods, the food will not feel heavy and you can use the energy in the best possible way. On short runs it may be useful to drink a cup of coffee shortly before. 

When running shorter runs it is not as important to refuel afterwards as it is when running longer since it is not as tough for the body. If you would like to eat something anyway and still achieve good benefits from you should eat simple carbohydrates since you can absorb it quickly. This could, for example, be a half banana or 1/4 cup of raisins. This meal should be consumed between 30 and 60 minutes after your run.

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.23.13

The A - WAY!

Stay tuned for more tips about running!

Thanks for reading!

A

Advertisements

6 tanker omkring “R.U.N.N.I.N.G? How to eat!

    • Tusind tak 🙂 Der vil komme mere af samme slags!
      Jeg elsker også at løbe og før i tiden var jeg heller ikke opmærksom på, hvordan jeg spiste. Efter jeg er blevet dette, kan jeg virkelig mærke det på formen! Jeg er glad for, at du kan bruge det!
      Hav en skøn dag!
      KH Amanda

      Like

    • Hi Carmen 🙂
      Cool, Copenhagen is a lovely city – I hope you had a great trip here and had some great weather!
      Do you run yourself? Within the next weeks I will give tips and tricks to become a better runner – stay tuned if you like! 🙂
      Have a great day!
      Best regards Amanda

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s