Get better sleep!

Flere og flere har i dag problemer i forbindelse med deres dyrebare nattesøvn. Der er personer, som ikke kan falde i søvn om aftenen, personer som vågner flere gange i løbet af natten, personer som vågner midt om natten og ikke kan sove igen og så er der dem, som vågner utrolig tidligt uafhængigt af, hvornår de går i seng. Jeg tilhører den sidstnævnte!

Many people are today having problems with their very important sleep! There are people who cannot fall asleep at night, people who wake up several times during the night, people who wake up in the middle of the night all fresh, and then there are those who wake up super early regardless of when they go to bed. I belong the the last one!

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 09.41.16

Men hvorfor er det egentlig så vigtigt at få sovet nok? Vi er mange, der undervurderer vigtigheden af vores nattesøvn. Søvn er ikke blot vigtig for dagens energiniveau, men også vigtig for vores generelle helbred. Kroppen restituerer fysisk og mentalt markant hurtigere, når vi sover. Hvis kroppen er i søvnunderskud, får den ikke restitueret nok og vil ende ud i, at vi bliver syge.

But why is it so important to get enough sleep? We are many who underestimates the importance of our sleep. Sleep is not only important for our energy levels, but it is also important for our general health. The body recover physically and mentally much faster during our sleep. If the body is sleep deprived it has not recovered enough and will end out in disease if it continues.

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 09.43.47

Optimalt set skal mennesket have omkring 9 timers søvn. Om vinteren har man brug for lidt mere søvn og om sommeren lidt mindre. I dag viser undersøgelser dog, at vi i gennemsnit er nede på 7 timers søvn. Det er ikke godt! Det tærer på vores helbred og giver forkølelser, hoste, influenza osv. Det er fordi, vores immunsystem ikke er oplagt til at kæmpe imod bakterierne, fordi vi er trætte.

Man kan dele nattens timer op i to. Fra 22.00 til 02.00 finder man den dybe søvn. Det er den søvn, som genopbygger kroppen fysisk. Undersøgelser fortæller, at denne søvn er dobbelt så meget værd, som søvnen fra 02.00 til 06.00. Det er derfor, det er så vigtigt at gå tidligere i seng. Du får meget mere ud af at sove fra 22.00 til 6.00 end fra 24.00 til 8.00.

A person should have about 9 hours of sleep during the night. During the winter you need a little more sleep and during the summer you need a little less. Studies show that we on average only sleep about 7 hours a night. This is not good! When being sleep deprived our immune system is not working properly and therefore we are more easy to get colds, coughs, flu, etc. 

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 09.43.13

Konsekvenserne af for lidt søvn er blandt andet forstyrrelser i stofskiftet, øget risiko for type 2 diabetes, overvægt, for højt blodtryk, koncentrationsproblemer, træthed, øget appetit, humørsvingninger, immunforsvaret forringes og jeg kunne blive ved.

The consequences of too little sleep is among others increased risk of type 2 diabetes, obesity, high blood pressure, increased appetite, mood disorders and I could go on.

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 09.39.19

Nedenfor giver jeg 4 fantastiske tips til at sove bedre om natten, så du kan få mere ud af dagen og dit helbred!

Below I give you my best tips to sleep better during the night!

  1. Undgå tv, telefon eller andet elektronik en time inden du skal sove. Når du benytter elektroniske enheder arbejder din hjerne på højtryk, hvorfor du ikke falder til ro. Læs i stedet en bog, lyt til rolig musik eller sågar lyt til meditation. Når jeg lytter til mediation inden jeg skal sove når jeg aldrig at høre det hele færdigt inden jeg er faldet i søvn. Meget effektivt!
    1. Avoid televisions, phones and other electronics one hour before going to sleep. Read a book, listen to some calm music or even meditate instead.
  2. Sov under optimale forhold! Sørg for at sove i et mørkt og køligt lokale.
    1. Sleep in the best conditions! In a dark og cold room.
  3. Ingen koffein inden puttetid! Koffein arbejder i kroppen, og derfor kan man mærke effekten af koffeinen lang tid efter, man har indtaget det.
    1. No caffeine before bedtime.
  4. Få bevæget dig i løbet af dagen! Undersøgelser viser at motion hjælper dig med at falde til ro og falde hurtigere i søvn, samt også at forbedre kvaliteten af den søvn du får.
    1. Get moving during the day!

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 09.46.46

Sleep tight and enjoy your day!

A

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s