Får du drukket nok i disse dage?

Og her mener jeg ikke, om du får drukket nok alkohol! 🙂 Jeg snakker om vand! Sommeren er endelig indtrådt og varmen fylder nu gader og stræder. Vand er utrolig vigtigt for din krop og dets velbefindende, især i disse varme dage. Det betyder derfor, at det er ekstra vigtigt at få nok væske for at undgå dehydrering.

Skærmbillede 2015-07-03 kl. 09.10.02

Kroppen består af 3/4 vand og hele 85% af hjernen består af vand, så det er ikke så underligt, at når vi mangler væske fungerer kroppen og dets organer ikke optimalt. Når vi dehydrerer er de typiske symptomer træthed, hovedpine, svimmelhed, koncentrationsbesvær, mørkere urin og problemer med at huske. En god huskeregel for at se om du mangler væske er, at se hvilken farve din urin har. Hvis den er mørkegul, skal du ud og drikke et stort glas vand! Urinen skal helst være helt lys. 🙂

Skærmbillede 2015-07-03 kl. 09.00.34

Om sommeren, når solen skinner og det er varmt vejr, mister kroppen lettere væske og dehydrere. Dette skyldes, at du sveder mere og kroppen konstant prøver at køle kroppen, hvilket den bruger energi på. Hvis du dyrker motion i varmen, er det meget vigtigt at drikke ekstra vand, da du sveder og bruger en større del af dine væskedepoter, end hvis du bare havde siddet ned.

Vil du gerne undgå dehydrering, er det en god ide at træne på køligere tidspunkter, som om morgenen eller om aftenen, bruge en solhat for at skygge hovedet, gå i lyst og tyndt tøj som ikke tiltrækker varmen, brug solcreme så en forbrænding ikke vil modvirke kroppen i at køle ned og vigtigst af alt drik MASSER af vand og væske! Du skal gerne have 30 ml væske pr kg kropsvægt. Det vil ca. svare til to liter vand for de fleste.

Skærmbillede 2015-07-03 kl. 09.03.34

5 TIPS TIL AT HOLDE VÆSKEBALANCEN I TOP:

  1. Start hver dag med et stort glas vand for at fylde væskedepoterne op efter natten.
  2. Drik små slurke væske henover hele dagen! På den måde optager kroppen bedst væsken og vi får mest ud af dens egenskaber.
  3. Spis frugt og grønt – begge dele indeholder meget væske! Alt tæller med. Fx er vandmelon 92% vand!
  4. Tilsæt citron, lime, appelsin, agurk eller andet til dit vand. Det giver vandet en dejlig frisk smag og så ser det så fint ud!
  5. Hold igen med alkohol, kaffe og te i varmen, da disse virker vanddrivende på kroppen.

Jeg har her skrevet mere om vandets egenskaber og virkninger på kroppen.

Skærmbillede 2015-07-03 kl. 09.04.14

Tak fordi i læser med og må i have en skøn fredag!

A

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s