Hjælp til vitaminjunglen!

Som jeg lovede jer igår, kommer her en lille guide til vitaminjunglen, som fuldstændig forståeligt, kan være en smule svær at finde rundt i! Efter jeg var til oplægget om vitaminer og mineraler, er jeg begyndt på at indtage Multivitamin, C-vitamin, B-vitamin, Zink, Calcium & Magnesium, Fiskeoliepiller og Mælkesyrebakterier. Jeg har det som om, jeg fører et helt apotek derhjemme haha 🙂 Det vilde er, at der er masser andre vitaminer og mineraler, man kan indtage som A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, K-vitamin osv. Nedenfor er en kort uddybning af nogle af de forskellige vitaminer og mineraler og hvilken betydning de har for kroppen.

Skærmbillede 2015-05-08 kl. 09.19.59

Multivitamin: Det er en god idé med en daglig multi-vitaminpille til at vedligeholde det almindelige vitamin og mineralbehov. Disse fås og anbefales både til børn og voksne.

A-vitaminer: A-vitaminer styrker huden, håret og neglene og beskytter huden mod solens stråler. Hvis ikke man får nok a’er, er chancen for skel, eksem og akne øget, neglene bliver svagere og håret mister sin glans. Desuden er A-vitamin vigtigt for øjets funktion, især mennesker med 9-17 jobs foran skærmen har brug for A-vitamin, da de udsættes for skærmens kunstige lys flere timer dagligt, som er dårligt for øjnene. Desuden styrkes slimhinderne, så det er en rigtig god ide at tage A-vitamin, hvis man har problemer med pollen.

B-vitaminer: B-vitaminer er uundværlige og et måske lidt undervurderet vitamin! De bruges særligt til kommunikationen mellem kroppens celler. Herudover er b’erne vigtige for et fungerende stofskifte. Jeg tager Komplet B fra Biorto, som desuden også er med til at mindske træthed og udmattelse og også indeholder C-vitamin. Behovet for b’erne stiger, når man er stresset eller får en forkert kost. Desuden kan man også komme i underskud, hvis man dyrker meget hård træning, da disse vitaminer udskilles via sved.

C-vitaminer: C-vitaminer har en masse skønne effekter på kroppen. C-vitaminet styrker immunsystemets funktion, så vi bedre kan modstå virus og bakterier. Vitaminet øger også dannelsen af kollagen, som er en vigtig bestandel i sener, brusk, knogler og tandkød. Hvis man er i C-vitamin mangel, kan man risikere på lang sigt at få problemer med disse, som fx ved skørbug. Desuden forebygger dette antioxidant aldring og optimere nervernes funktion. Hvis man er i underskud, kan man føle træthed, søvnbesvær, udmattelse, blå mærker og for tidlig aldring.

Skærmbillede 2015-05-08 kl. 09.20.14

D-vitaminer: D-vitaminer kan også kaldes solskinsvitaminer, for vi får dem naturligt gennem sollys. D’erne er vigtige for kroppens evne til at optage kalk, som er essentielt for knogleopbygning. De forebygger mod leddegigt, sclerose, hjertekarlidelser og styrker også immunsystemet. Danskerne kan over sommeren opbygge et D-vitamins lager på 3 måneder, men det betyder, at vi over vinteren kommer i mangel.

E-vitaminer: E-vitaminer har betydning for kroppens hjerte og kar og forebygger åreforkalkning og blodpropper.

Calcium & Magnesium: En vigtig ting at huske er at man altid skal indtage de to ting sammen. Disse to medvirker til vedligeholdelse af knogler og tænder og bidrager til kroppens muskelfunktion (god ide at tage, hvis man lider af kramper) og et normalt stofskifte. Desuden giver disse ro i kroppen, så de kan anvendes inden sovetid, hvis man har problemer med søvnen.

Zink: Zink bidrager til immunsystemet og styrker hud, knogledannelse, hår og negle. Zink har betydning for transporten og afgivelsen af kuldioxid. Herudover har zink betydning for mental velvære og psykisk balance.

Skærmbillede 2015-05-08 kl. 09.19.34

Produkterne, som jeg bruger og som man kan se på billederne, kan blandt andet købes i Matas og på www.avogel.dk.

Hvis i har nogen spørgsmål må i endelig sige til!

Hav en dejlig fredag!

A

Advertisements

2 tanker omkring “Hjælp til vitaminjunglen!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s