Får vi nok vitaminer og mineraler gennem kosten?

I forrige uge var jeg inviteret indenfor i vitaminjunglen hos Bioforce og Lahme. Det var en super god aften med søde mennesker, lækkerier og en masse lærdom! Hvor mange ved egentlig selv, hvor mange og hvilke vitaminer og mineraler vi har brug for? Jeg må være ærlig og fortælle, at jeg inden eventet var sikker på, at jeg kunne få alle de nødvendige næringsstoffer gennem kosten, hvis man så at sige spiste en sund og varieret kost. Men jeg tog åbenbart fejl. Det er de færreste, der spiser en virkelig sund og varieret kost, og her snakker vi ikke pommes fritter en gang imellem haha 🙂

Skærmbillede 2015-05-07 kl. 09.00.58

Skærmbillede 2015-05-07 kl. 09.09.24

Ofte indeholder den mad, vi køber, ikke det vi tror, den gør. Afgrøderne dyrkes tit i meget udpint jord eller savsmuld gødet med kunstgødning. Af samme grund får frugt og grønt ikke nok næring, hvorfor de ikke afgiver ligeså mange vitaminer og mineraler. Her kan det anbefales at købe økologisk, hvis man gerne vil have det fulde ud af sine indkøb. Jeg er desværre på ingen måde hellig her, da jeg syntes det er så dyrt at købe økologisk, men når jeg har mulighed for det, køber jeg meget gerne økologisk! Herudover tilberedes kosten ofte for “hårdt og for varmt”, så de mister deres gode egenskaber. Hvis man vil have alle de gode næringsstoffer, gælder det om at spise grøntsagerne rå.

Skærmbillede 2015-05-07 kl. 09.11.26

Jeg sad sådan lidt.. Nåhh hvad skal jeg så gøre? 🙂 Gerda fra Bioforce var der heldigvis til at hjælpe mig lidt på vej! Som nævnt var jeg inviteret indenfor i vitaminjunglen, og tro mig det passer! Der er for det første mange forskellige kosttilskud og for det andet er der hele tiden nye holdninger og meninger, til hvad du skal tage osv.

Når man begynder at tage kosttilskud, er der nogen ting man skal være opmærksom på. Er det jeg indtager af god kvalitet, altså gode rene råvarer? En tommelfingerregel er at kigge efter en producent, der har været på markedet et stykke tid og et produkt som ikke indeholder for mange forskellige ingredienser. En ting man også kan gå efter, er ikke at vælge det billigste 🙂

Skærmbillede 2015-05-07 kl. 09.17.26

Kosttilskud bør aldrig tages på tom mave, da de vil udrenses for hurtigt gennem urinen. Det bedste tidspunkt at indtage sine kosttilskud er efter aftensmaden, da vitaminerne og mineralerne optages bedst omkring måltider indeholdende en smule fedt.

Nu skal det jo SLET ikke misforstås sådan, at man kan erstatte en sund og varieret kost med kosttilskud. Som det ligger i ordet, er det et tilskud til kosten! Læs med igen imorgen, hvor jeg fortæller om de forskellige vitaminer og mineralers egenskaber og hvorfor vi har brug for dem!

Skærmbillede 2015-05-07 kl. 09.20.42

Hav en dejlig dag!

A

Skriv et svar

