Proteiner, proteiner og flere proteiner! Hvorfor er de så gode??

Skærmbillede 2015-04-30 kl. 16.21.47

Hvis du ønsker at tabe dig eller komme ned i fedt-% er proteinerne din ven! Det er ikke en revolutionerende nyhed, at proteiner er gode at inkorporere i vores kost, men helt præcis hvorfor og hvordan man får mest ud af en proteinrig kost, tvivler jeg på de fleste ved. Jeg vil prøve at belyse, hvordan man vil få mest ud af en proteinrig kost og hvorfor det er en god ide med en masse proteiner.

Der er flere årsager til, at vi skal spise en masse proteiner i forbindelse med vægttab. Disse årsager kan læses nedenfor.

  1. Du er mæt længere! Proteiner mætter, fordi de indeholder hormoner, der fortæller din hjerne, at du er mæt. Undersøgelser har også vist, at ved at øge mængden af daglig protein vil man dagligt indtage færre kalorier, hvorfor man selvfølgelig vil tabe sig. Prøv at få kylling, æg, oksekød, fisk eller skyr ved alle måltider. Disse fødevarer er gode proteinkilder og medvirker til at dit blodsukker holdes stabilt og derfor mindskes snack-trangen, som mange oplever 1-2 timer efter indtaget måltid.
  2. Du vil komme til at forbrænde flere kalorier! Proteiner er hårde for kroppen at forbrænde! Når kroppen fordøjer protein, forbrændes 25% af kalorierne bare under fordøjelsen. Dvs. hvis du spiser 100 kalorier protein, vil 25 af de kalorier “forsvinde” bare fordi, det er protein, kroppen skal forbrænde. Du forbrænder altså 25% af proteinerne uden at røre en finger – tænk så hvor meget der kan forbrændes, når man er aktiv! 🙂
  3. Du bevarer muskelmassen, og kan endda øge ekstra muskelmasse, mens du taber fedt! Af samme årsag er denne form for vægttab også essentiel for sportsudøvere og atleter. Ekstra protein har vist sig at have en postiv effekt på udvikling af muskler og kroppens styrke.
  4. Sov bedre! Søvn er en vigtig faktor for vægttab. Det er blevet vist, at proteinrige kostsammensætninger hjælper til en bedre og en mere sammenhængende søvn natten igennem.

Skærmbillede 2015-04-30 kl. 16.28.02

Du kan få proteiner ved at indtage:

  • Æg, kylling, fisk, oksekød
  • Bønner, linser, hørfrø, nødder
  • Skyr

Inden for kort tid vil jeg dele diverse opskrifter, som er fulde af proteiner. På den måde vil jeg give jer lidt inspiration til at spise flere proteiner dagen igennem.

Skærmbillede 2015-04-30 kl. 16.30.07

Hav en fortsat dejlig dag!

A

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s