Få motivationen tilbage og kom igang med træningsrutinerne!

Ååh hvor kan det være svært at komme tilbage til gode solide træningsrutiner efter en pause. En uges pause pga. sygdom, travlhed eller noget helt tredje, som så pludselig er blevet til flere uger, er bare ikke så let at komme tilbage efter! Jeg tror alle har prøvet det – inklusiv mig selv!! Motivationen og lysten til at træne er bare væk. Tanken om at skulle ud og løbe eller i fitness, er ikke længere så tiltalende, når man i stedet kunne tage ud og drikke kaffe med veninderne. Ladies and gentlemen – nedenfor giver jeg tips og tricks til, hvordan du kommer tilbage til træningsrutinerne igen! 🙂

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 10.52.40

Start langsomt ud og sæt ikke for høje forventninger til dig selv! Ovenpå en pause er man sjovt nok ude af træning! Det er derfor vigtigt at passe på ikke at sætte for høje mål og forventninger til sig selv. Før i tiden havde jeg det med, at efter en pause skulle den bare have en ordentlig skalle! Jeg skulle bare træne igennem, selv på dage hvor jeg virkelig ikke orkede. Det kan være farligt at gøre det på denne måde, for du risikerer at køre dig selv træt igen og bare ende ud i endnu en pause – hvilket også skete for mig. I dag er jeg blevet meget bedre til at lytte til min krop, så den ikke bliver kørt træt, men får de pauser den har brug for. På samme måde er chancen meget mindre for, at man ender i de her omtalte lange pauser, hvor man kommer helt ud af træning.

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 10.57.41

Vær ikke så hård ved dig selv! Du skal ikke straffe dig selv for, at du ikke har fået trænet. Det er datid og du kan ikke gøre en hulens meget for at ændre det! Det du til gengæld kan gøre noget ved, er at acceptere, at du ikke har trænet og så stille og roligt komme i gang igen. Igen skal man passe på med alt for høje målsætninger, der er så langsigtede, at de virker helt uopnåelige. Urealistiske mål vil kun virke demotiverende på dig, din træning og dit humør. Sæt i stedet kortsigtede og realistiske mål som fx, i den her uge vil jeg træne 2-3 gange eller jeg vil gerne kunne løbe 1 km længere end normalt indenfor x antal tid. Realistiske mål vil øge ønsket om at nå dem og motivationen til at opnå dem.

Læg en slagplan! Det er altid godt at have en plan. En plan man kan holde sig til, når man har været ude på et sidespor. Det er meget lettere at fastholde træningen, når den er planlagt. En anden god måde sikre at man kommer afsted, er at pakke sin træningstaske dagen før! Jeg er ikke den første, der siger det, men det virker altså! På den måde er det lettere at komme afsted, da alt er klart og parat.

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 11.05.17

Træn det du syntes er sjovt! Dette er en meget vigtig faktor for at bibeholde motivationen til at træne. Hvis du træner noget, der gør dig glad og du syntes er sjovt, er chancen 120% større for, at du kommer afsted. Der er ikke én slags træning, som passer til alle! Det kan godt være, at din bedste veninde er fitnessdronning, men at det bare slet ikke er noget for dig! Du skal finde den træning, der får dig afsted og ikke den træning, der får din bedste veninde af sted! Så vil det hele blive meget lettere.

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 11.03.59

Tænk på hvor godt du har det bagefter! Tankegangen er det aller vigtigste i forhold til at implementere en træningsrutine i hverdagen. Du skal ændre den måde, du tænker om træning. Træning er ikke altid lige sjovt. Nøglen ligger i at tænke på, hvor fedt du har det med dig selv, når du er færdig! Der er aldrig nogen, som har fortrudt en løbetur!! Når du ikke har motivationen, så skal du ikke lede efter undskyldninger for at lade være, du skal bare gøre det! Når du først er i gang, vil adrenalinen sætte ind og før du ved af det, er trænigen slut og du kan være stolt og tilfreds med dig selv!

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 10.56.39

Jeg håber, de her tips vil hjælpe jer, der er faldet af til at komme op på hesten igen og hjælpe jer der ikke er faldet af til at blive siddende oppe med hovedet højt.

Skærmbillede 2015-03-26 kl. 10.55.40

Der er aldrig et perfekt tidspunkt at starte med at træne igen! Det er bare om at lukke øjenene og gøre det! Fortæl dig selv “JEG KAN GØRE DET!”

A

Skriv et svar

