Bliv en bedre løber – Løb langt, men langsomt!

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 15.48.48

I de seneste år har højintensiv træning været vidunderbarnet, hvad angår vægttab, hurtigere ben, sundhed og meget mere. Claus Hechmann er ude med en ny bog, “Løb som Eliten”, der gør op med dette faktum. Claus arbejder i dag som elitetræner hos Sparta og er tidligere landsholdsløber, så man må sige, han ved hvad han snakker om.

Claus taler for moderat træning i et tempo, hvor kroppen kan forblive i den aerobe energiprocess. Det vil sige, at kroppen kan producere energi ved hjælp af ilt fra åndedrættet. Når man forbliver i de aerobe energiprocesser, opbygger man ikke mælkesyre i musklerne og behøver derfor ikke flere dages restitution efter træning. Mælkesyre opbygges i musklerne, når man dyrker hård intensiv træning. Ved hård intensiv træning kan den aerobe energiprocess ikke følge med og den anaerobe energiprocess bliver nødt til at overtage. Den anaerobe process foregår uden ilt og er en spaltning af kulhydrat. Når kulhydrat spaltes, frigives der energi til musklerne. Affaldsstoffet fra denne process er træthedsstoffer, såsom mælkesyre.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 16.17.18

Claus er fortaler for, at man løber 80% af sit løb i et tempo, hvor man ubesværet kan føre en samtale og de sidste 20% i et lidt hurtigere tempo. Man bør altså løbe i længere tid, flere gange om ugen i et lavere tempo. Denne form for træning skulle styrke udholdenheden og fedtforbrændingen.

Når man ønsker at blive en bedre løber, kan man justere på 3 parametre.

  1. Antallet af gange der trænes ugentligt kan øges.
  2. Hastigheden på løbet kan øges.
  3. Antallet af minutter der løbes pr. træningspas kan øges.

Det er dog vigtigt at huske, at man kun må skrue på 2 ud af de 3 parametre for at opnå positive resultater. Herudover siger Claus Hechmann, at man ikke må øge antallet af ugentlige træningspas samtidig med, at man øger ens gennemsnitlige løbehastighed.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 16.18.16

Opsummeret mener Claus Hechmann, at man skal løbe mange minutter pr. træningspas i et langsomt tempo, hvis du ønsker at blive en bedre løber. Er der nogen, der har erfaringer fra denne form for træning så lad mig endelig høre!

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 16.17.42

God løbelyst!

A

Reklamer

En tanke omkring “Bliv en bedre løber – Løb langt, men langsomt!

  1. Synes hans tanker er virkeligt spændende og man må jo sige, at manden har en del erfaring med emnet. Omvendt må jeg sige, at jeg personligt har opnået de bedste resultater med intervaltræning.

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s