Weekendens menu: Den Sunde Thai-ret

Skærmbillede 2015-03-06 kl. 13.47.24

Jeg er helt vild thaimad! Det spicy sammen med det søde fra kokosmælken spiller sød musik på mine tunge! Problemet jeg ofte har med thaimad, er at tilbehøret enten er ris eller nudler. Kaloriemæssigt og sundhedsmæssigt er det ikke den bedste spise. Jeg prøver for så vidt muligt at undgå de hurtige kulhydrater som pasta, ris, hvidt brød m.m. Grunden til at jeg gør det, er fordi at disse fødevare giver en høj stigning i blodsukkeret, da stivelsen nedbrydes til glukose (sukker). Kroppen prøver at skabe balance ved at producere en stor mængde insulin, der kan transportere sukkeret ud til kroppens celler. Overproduktionen af insulin menes, at kunne føre til hjertesygdomme, fedme og type-2-diabetes. Overskuddet af sukkeret lagres herefter som fedt.

Det er vigtigt at nævne, at kulhydrater er en vigtig del af vores kost og ikke skal udelades fuldstændig! Kroppen har brug for kulhydrater for at fungere, der er bare forskel på hvilken form for kulhydrat, der indtages. Det er nemlig ikke alle kulhydrater, der har denne effekt på kroppen. Grove kulhydrater som grøntsager, rugbrød eller fuldkornsprodukter tager længere tid for kroppen at nedbryde til sukker, hvorfor blodsukkeret ligeledes stiger langsommere. Dette er bedre for kroppen og helbredet, blandt andet fordi insulinen ikke produceres i lige så store mængder på samme tid.

Nedenfor er den lækreste ret, du kan lave i weekenden med god samvittighed! Den indeholder masser af gode fødevarer og masser af lækre grøntsager!

Den Sunde Thai-ret:

IMG_6901

Ingredienser 2 personer:

  • 1 stor squash
  • 1 dåse kokosmælk
  • Thai Red Cooking Sauce fra Blue Dragon
  • Rød karry pasta
  • Vandkastanjer på dåse
  • Bambusskud på dåse
  • Champignonger
  • Broccoli
  • Gulerødder
  • Kylling efter eget behov

Skærmbillede 2015-03-06 kl. 13.45.12IMG_6900

Tilberedning:

  1. Svits kort den røde karry pasta på panden
  2. Tilsæt ½ dåse kokosmælk og lad koge ind
  3. Tilsæt Thai Red Cooking Sauce fra Blue Dragon og lad koge
  4. Svits champignoner, broccoli og gulerødder på en pande for sig
  5. Lad sovsen simre, mens du tilsætter vandkastanjer, bambusskud, samt de svitsede grøntsager
  6. Riv squashen på et cyliene jern, og ellers på et almindeligt rivejern
  7. Squashen tilsættes sovsen
  8. Serveres med kylling, evt. kyllingeoverlår stegt i ovnen. Giver en skøn smag

Jeg er sikker på, i vil elske den!

A

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s