Styrketræning – Strong is the new skinny!

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 09.29.01

Vægt- og styrketræning er absolut ikke kun tilegnet herrekønnet længere. Kvinder har i den grad også gavn af denne form for træning, hvad enten målet er vægttab, øget muskelmasse eller blot et godt helbred.

Det at styrketræne er tidligere blevet forbundet med hårde gutter, der sidder og pumper i fitnesscenteret. Sådan er det ikke længere. Styrketræning er for alle, på samme måde som det gavner alle, både mænd og kvinder. Dette indlæg tager udgangspunkt i kvinderne og hvorfor de ikke skal frygte at træne med vægte. Mænd kan bestemt også bruge nedenstående viden.

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 09.27.33

Når der trænes med vægt, vil kroppen blive mere fast og velformet. Det er fordi, at muskelmassen øges. Når du gerne vil tabe fedt, er muskler din bedste ven! Muskler forbrænder kalorier i hviletilstand. Ved at have en stor muskelmasse vil kroppen forbrænde kalorier i døgndrift. I forhold til et vægttab vil det bedste resultat opnås ved at træne både styrketræning og cardio. Cardio forbrænder mere i øjeblikket der trænes, mens styrketræning giver større efterforbrænding, samt det øger den daglige forbrænding.

Udover de visuelle fremskridt kroppen viser ved styrketræning, giver styrketræning også indre forbedringer. Knoglerne styrkes, kolesterol og blodtryk reguleres, hjernens hastighed øges og humøret stiger. Der er et utal af gode grunde til at begynde at vægttræne!

IMG_6829

For at få det optimale ud at styrketræning skal musklerne trænes 2-3 gange ugentligt. Den samme muskelgruppe skal dog ikke trænes to dage i træk, da musklerne har brug for restitution. Musklerne har brug for restitution, da styrketræning gør, at muskelfibrene i musklen overrives og muskelvæv nedbrydes. Når musklerne restituerer, genopbygges de i en stærkere version.

Skærmbillede 2015-03-05 kl. 09.27.18

Flere kvinder er bange for, at de vil blive store og få mandemuskler af at styrketræne. Jeg kan fortælle, at kvinder ikke er disponeret til at få store muskler på samme måde som mænd. Kvinder har ikke den samme mængde testosteron i kroppen som mænd, hvilket er det hormon, der får musklerne til at vokse. Kvinder vil i stedet mærke fasthed og toning omkring musklerne.

Når man styrketræner, kan man træne på to måder. Enten kan man træne ved lav vægt og mange gentagelser eller ved høj vægt og få gentagelser. Fordelene ved lav vægt og mange gentagelser er, at musklernes udholdenhed udfordres. Her vil fedtforbrændingen sættes i gang. Derimod, hvis du træner med høj vægt og få gentagelser, bliver musklerne hurtige og stærke. Den høje vægt vil bevirke at efterforbrændingen bliver større. En kombination af disse kan være en fordel.

IMG_6795

Så ladies nu er der ingen undskyldning for ikke at tage fat i vægtene!

God træning!

A

Advertisements

En tanke omkring “Styrketræning – Strong is the new skinny!

  1. Pingback: Find 5 fejl i fitnesscenteret! | The A-WAY!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s