Smart Phone Nakke er det nye sort!

Når man som jeg er vokset op med en far, der er kiropraktor, er man blevet fodret med, hvordan man skal passe på sin ryg og nakke. Vi lever i en tid, hvor teknologien er en enorm stor del af den almindelige hverdag. Tidligere var det især i forbindelse med brug af computer, der var farer for at få computernakke og musearm. Tiden har ændret sig og i dag er det særligt, når vi bruger vores Smart Phones, at vi er i farezonen. På Smart Phones kan vi både tjekke e-mails, de sociale medier, sende sms’er, tjekke rutevejledninger, læse blogindslag osv. Det er pisse smart! 😉 Du kan finde ud af alt på din telefon og vi gør det også gerne! En ting vi har tendens til glædeligt at overse, er hvilken effekt, brugen af vores telefoner har på vores rygsøjle.

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 09.12.42

Den amerikanske ryg- og ortopædkirurg Kenneth Hansraj har for nyligt lavet et studie omkring Smart Phonens effekt på rygsøjlen. Det er blevet fundet, at når du kigger ned på din telefon, svarer det til, at der ligger en 27 kg. tung bowlingkugle ovenpå dit hoved. Ved neutral holdning vejer dit hoved kun 5 kg!!! Så er det pludselig ikke så underligt, at det ikke er så smart at bruge sin Smart Phone alligevel og at det har en negativ effekt på vores rygsøjle.

Jeg kender mig selv og jeg ved, at jeg ikke i nogen nær fremtid vil opgive min telefon! Men jeg vil tage mig visse forholdsregler for at passe på mig selv. Jeg vil ikke som 40 årig være rundrygget og duknakket – NEJ TAK! Nedenfor er en liste over måder du kan reducere belastningen af din nakke, når du bruger din Smart Phone!

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 05.52.52

  • Hold din Smart Phone lige ud foran dit hoved, så den er placeret i øjenhøjde. På den sikrer du, at du har en ret lige nakke og ryg og aflaster derfor belastningen på din rygsøjle. Når du kigger ned, vil dit hoved veje mere og øge belastningen på din rygsøjle. Billedet ovenfor demonstrere af at dette.

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 09.14.33

  • Kig væk fra skærmen hvert 20. minut og gerne oftere. IT-skærme har den virkning på vores øjne, at vi glemmer at blinke, helt op til en tredjedel mindre end normalt. Det er derfor vigtigt, at du minimum hvert 20. minut kigger væk fra skærmen, så dit øje kan blive fugtet. Hvis ikke du får gjort dette, skal øjnene anstrenge sig. Denne anstrengelse sendes videre i systemet og vil resultere i, at du vil blive anspændt i skulder og nakke.

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 09.19.04

  • Hold pauser fra telefonen i løbet af dagen! Gå en tur, lav strækøvelser eller lignende. Det er det bedste, du kan gøre for din rygsøjle, da den i pauserne ikke vil blive belastet.
    • Tip: prøv at lade være med at sende sms’er eller mails for en hel dag. Ring i stedet eller aftal at mødes.
  • Træning er i denne sammenhæng også vigtig. En stærk ryg og nakke hjælper dig til, at kunne modstå vægten fra hovedet og andre unormale stresfaktorer.
  • Lyt til din krop! Dette er et af de bedste råd, jeg kan give! Hvis du får smerter i nakke eller ryg, er det på tide at lægge telefonen til side. Smerte er et tegn på, at kroppen er i en stilling, den ikke bryder sig om og som ikke gør noget godt for den.

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 09.28.19

Skærmbillede 2015-02-24 kl. 09.26.10

Hvis du er i den situation, at du dagligt skal bruge din Smart Phone, vil du gøre klogt i at besøge en kiropraktor regelmæssigt. På den måde kan du sikre dig at dine knogler, sener og led er placeret korrekt i forhold til hinanden. Her vil jeg tage muligheden for at reklamere for min dygtige far, Kiropraktor Ole Wessung, som blandt andet har behandlet det Danske Fodboldlandshold. Han har klinik i Rungsted http://www.360sundhed.dk og i København  http://jorckspassage.dk.

God sundhed og god dag til alle!

A

Skriv et svar

