Kaffe, Coffee, Koffie, Café – Kært barn har mange navne!

“Jeg skal bare have min morgenkaffe for at komme igang om morgenen!” Jeg tvivler på, at jeg er den eneste, der har tænkt den tanke før! Kaffe er utrolig mange menneskers daglige drug, og vi drikker gerne 3-5 kopper kaffe dagligt, mig selv inklusiv! Faktisk er det hele 86% af mændene og 76% af kvinderne i Danmark, som er kaffedrikkere. Danmark er et af de lande, der pr. indbygger, drikker mest kaffe i verden! En lille fun fact!

IMG_3673

Over en længere periode har eksperter ikke kunne blive enige om, hvis kaffe er sundt eller usundt! Den ene dag hører man, at kaffe hjælper mod forebyggelse af kræft og den næste hører man det stik modsatte – svaret afhænger fuldstændig af hvem du spørger! Hele den her snak omkring kaffens egenskaber har skabt en masse forvirring og folk ved i dag ikke, hvad de skal tro på! Det vil jeg forhåbentlig kunne ændre lidt på!

Nedenfor er en oversigt over hvilke fordele og ulemper, der er ved at være kaffedrikker og hvilken effekt koffeinen har på din krop og dens sundhed. Når du er færdig med at læse, kan du gøre op med dig selv, om det er fordelene eller ulemperne, der vægter tungest i sundhedsregnskabet.

Coffee – PROS AND CONS

IMG_3671

Pros:

1. Den første fordel ved kaffe kommer nok ikke som den store overraskelse for nogen! Kaffe kan gøre dig friskere pga. koffeinen. Når du drikker kaffe, føres koffeinen over i dine blodbaner og bliver herefter transporteret op til hjernen. I hjernen blokerer koffeinen vores adenosin-receptorer. Adenosin-niveauet i hjernen øges, jo længere tid vi har været vågne og når adenosinen sætter sig på receptorerne, føler vi træthed. Koffeinen blokerer for receptorerne, således at adenosinen ikke kan sætte sig fast og vi kan derfor ikke mærke trætheden. Koffeinen gør, at stresshormonerne adrenalin og kortisol frigives. Dette resulterer i, at du tænker hurtigere, kan få en bedre hukommelse og at din fysiske præstation forbedres. Det skal dog tilføjes, at ved regelmæssig kaffeindtag mindskes disse effekter, da du tolerere koffeinen bedre.

2. Koffein øger din evne til at forbrænde fedt. Flere undersøgelser understøtter, at koffein kan øge din fedtforbrændig og forbedre dit stofskifte! Man skal dog huske på, at der er forskel på den måde, du drikker din kaffe på. Du skal ikke forvente disse virkninger, hvis du laver en 80/20 fordeling af sødmælk og kaffe. Som tidligere nævnt forbedres din fysiske præstation når koffein indtages, hvorfor det kan anbefales at drikke en kop kaffe en halv time inden træning for at maksimere din energi. Det er af samme grund, at så mange energidrikke indeholder store mængder koffein.

3. Flere studier siger, at kaffedrikkere har en lavere risiko for alvorlige sygdomme som fx Alzheimers, Parkinson, former for kræft m.m. Derudover ses det også, at selvmords- og depressionsraten mindskes ved et moderat kaffeindtag. Desuden kan risikoen for udvikling af type-2-diabetes nedsættes med mere end 25% ved at drikke 3-4 kopper kaffe dagligt.

IMG_6249

Cons:

1. På samme måde som koffein kan holde dig vågen, på samme måde kan det også forårsage søvnproblemer og angst. Det er dog ikke alle, der er lige modtagelige overfor dette. Jeg kan for eksempel drikke to kopper kaffe og derefter hoppe direkte i seng uden problemer.

2. Et andet problem med kaffe er, at det er vanedannende. Hvis man jævnligt drikker kaffe, vil mange blive tolerante over for koffeinen og skal derfor have mere for, at kunne mærke den samme effekt. Rent faktisk kan du få abstinenser på samme måde som andre afhængige som hovedpine, træthed og irritation hvis du ikke får dit coffee fix.

3. Koffein får din hud til at se ældre ud. Koffein er vanddrivende og forhindre din hud til at holde på væske. Hvis du drikker meget kaffe, er det meget vigtigt, at du husker at drikke meget vand, for ellers vil du dehydrere og det vil gå ud over din huds udseende. Desuden kender vi alle godt kaffesmilet, de lidt gullige tænder. Det er farven fra kaffebønnen, der har arbejdet sig ind i dine tænder og farvet dem. Hvis man vil prøve at undgå dette, skal man drikke sin kaffe hurtigt så kontakten med kaffen reduceres eller blot lade være med at drikke kaffe.

IMG_3022

Personligt vil jeg anbefale, at man holder sit koffein indtag på et moderat niveau. Jeg selv drikker ca. 2-4 kopper kaffe dagligt og for mig fungerer det rigtig godt, for andre ville det måske ikke. Det er meget individuelt, hvordan folk har det med kaffe! Jeg vil dog ikke anbefale, at man begynder på at drikke kaffe pga. de nævnte sundhedsfordele, men det er dejligt for os coffee-addictives at vide, at kaffe ikke er så slemt, som det til tider fremstilles!

Jeg håber i er blevet klogere!

Tak fordi i læser med!

A

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s